Waar begint verandering?

Er zijn twee bronnen van verandering. De eerste is alom bekend en in deze tijd overal zichtbaar, maar is niet altijd even leuk. De tweede is ook bekend maar zie je niet zoveel, terwijl het juist zo plezierig is.

Stagnatie
Als iets niet loopt, komen we op gang. Op een gegeven moment, als het echt niet langer kan, moeten we wel. Het jarenlang succesvolle reclamebureau verliest in een half jaar tijd 30% van zijn omzet, het al maanden loszittende bedlampje breekt plotseling finaal af. Het reclamebureau start nu met man en macht een verandertraject waarbij ze zich gaan richten op de nieuwe media en ik rij dan toch maar naar IKEA op donderdagavond voor een nieuw lampje. ‘Moeten veranderen’ is een behulpzame energie voor vernieuwing. De kranten staan er op het moment vol van. Europese regeringsleider, bisschoppen, rechters, ziekenhuisdirecties, popfestivaldirecteuren: allemaal zijn ze in een crisis terecht gekomen en zoeken koortsachtig naar een uitweg. Onder deze druk wordt veel vloeibaar en er worden besluiten genomen die daarvoor nog ondenkbaar waren. Echter, waarom eerst al die ellende? Kan er niet worden veranderd vóórdat het nodig is? Jazeker wel.

Inspiratie
Iedereen heeft een talent. Dat is je scheppende, creatieve kant met het vermogen de toekomst voor je te zien. Zomaar, zonder aanleiding. Je zit dromerig naar buiten te kijken en mijmert over hoe mooi het zou zijn als je kon beginnen met exporteren naar China. Je staat onder de douche en krijgt plotseling een idee over de aanpak van de vergadering van die dag. Dit is ‘willen veranderen’. Het vertrekpunt daarvoor ligt niet in de problemen van nu maar in het verlangen uit de toekomst. Deze geweldige bron van verandering zijn we echter geneigd niet al te serieus te nemen. ‘Het was maar een idee’, ‘Wat zou een ander ervan vinden?’. ‘Hoe kan een klein bedrijf als het onze nu naar China?’, ‘Wat als het mislukt?’. Om deze stemmetjes, die iedereen heeft, beter de baas te worden, werk ik met een ideaal. Dat is een helder geformuleerde ideale toestand van iets. Je ideale bedrijf, je ideale product, je ideale team. Schrijf het kort en bondig op een A4 en hang het voor je op. Omdat dat ideaal niet bestaat, zul je continu ideeën krijgen om de werkelijkheid van nu te verbeteren. Terwijl dat vanuit die werkelijkheid zelf nog niet nodig is. Heerlijk, veranderen gewoon omdat je dat graag wilt.